De la Timișoara spre Europa: Conferința ETC se concentrează pe teatru, reflecție și unitate
La Teatrul Național din Timișoara a început Conferința Internațională a Convenției Teatrale Europene.
La Sala 2 s-au întâlnit – și reîntâlnit – reprezentanți ai teatrelor membre ale Convenției Teatrale Europene, într-o atmosferă de recunoaștere profesională și umană și, totodată, cu bucuria limbii comune a tuturor acestor profesioniști veniți la Timișoara din majoritatea țărilor Europei – limba Teatrului.
Conferința Internațională a fost deschisă de Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național din Timișoara, gazda întâlnirii.
În discursul său, Hausvater a subliniat felul în care teatrul reprezintă un spațiu de reflexie și de acțiune pentru societățile noastre, puse în situația de a depăși această spirală începută de pandemia din 2020 și continuată de manifestările urii și ale foamei de putere și de bani care, ca întotdeauna, sunt împotriva ființei umane, împotriva educației, împotriva culturii, împotriva vieții.
De asemenea, directorul general a subliniat că acum, când avem cu toții de înfruntat escaladarea atacurilor teroriste, pe de-o parte și dezinformarea din media și din on-line, pe de altă parte, Teatrul – arta comunicării, a împărtășirii – are puterea de a detecta adevărul și de a da oamenilor vitalitate și forță prin principiile sale și prin determinarea sa de a clădi viitorul în spațiul culturii și al civismului.
Directorul executiv al ETC, Heidi Wiley, a subliniat în cuvântul său de deschidere, valoarea deosebită a organizării Conferinței Internaționale la Timișoara în anul în care Timișoara este Capitală Europeană a Culturii, în contextul valorilor europene și unității prin cultură, principii definitorii ale Convenției Teatrale Europene.
Plecând de aici, Heidi Wiley a reamintit conceptul care dă numele acestei întâlniri – SHARE, plecând exact de la răsturnările sociale și istorice ale ultimilor trei ani și a priorității absolute pe care membrii ETC o oferă umanității, umanismului, precizând că întâlnirea de la Timișoara va pune accent pe importanța colaborării și a învățării partajate de la egal la egal în domeniul managementului și leadership-ului teatral, pentru a crea un spațiu deschis și democratic.
De asemenea, o temă importantă a sesiunilor Conferinței internaționale vizează beneficiile reflecției lente și critice pe care teatrul o poate oferi publicului, în contrast cu dezinformarea mediatică.
Demonstrând o documentare aprofundată asupra istoriei trecute și recente a României, președintele Convenției Teatrale Europene, Serge Rangoni, director general al reputatului Théâtre de Liège (Belgia), a evidențiat, la rândul său, valoarea concretă, dar și pe cea simbolică, a întâlnirii rețelei teatrale la Teatrul Național din Timișoara și a ținut să atragă atenția asupra prezenței active și responsabile a teatrelor membre.
De asemenea, Serge Rangoni a afirmat că ETC, reprezentând 59 de teatre publice din Europa, își asumă poziția fermă împotriva terorismului și împotriva războiului, împotriva dezbinării oamenilor pe criterii de naționalitate, religie, rasă sau gen și împotriva oricărei politici părtinitoare sau evazive în acest sens.
În sesiunea de întrebări și răspunsuri ad-hoc, Ada Hausvater a precizat parcursul Teatrului Național în ceea ce privește asumarea identității și misiunii sale culturale și civice, rolul său în construirea unui oraș – Capitală Europeană a Culturii și viziunea sa și a echipei Teatrului Național pentru un viitor în termenii păcii, ai comunicării și, de asemenea, în termenii profesionalismului și competențelor, punând în centrul acestora demersurile începute odată cu redeschiderea Sălii 2, în anul 2010.
Finalul evenimentului de deschidere a fost marcat de „Buddy meeting” – întâlnirea cu noii membri ai rețelei, urmat de reprezentația spectacolului EXOD, în regia lui Oskaras Koršunovas, premiera Teatrului Național dedicată Anului Capitalei Europene a Culturii, spectacol prezentat de teatrul-gazdă în Sala Mare a Teatrului Național.
Lucrările Conferinței Internaționale continuă mâine, la Sala 2, cu primele lucrări în plen privind colaborările artistice internaționale în cadrul ETC și rolul teatrului în contextul dezinformării.
Lasă un răspuns