Un pasaj construit de la zero, un pod nou peste Bega sau Magistrala Verde! Investițiile de peste jumătate de miliard de lei, care încep în acest an, la Timișoara
Anul acesta, la Timișoara, vor fi amenajate mai multe șantiere uriașe, care vor da peste cap circulația auto și a tramvaielor, dar care au scop fluidizarea traficului, atunci când vor fi gata.
PODUL SOLVENTUL
Una dintre cele mai mari investiții este cea de la Podul Solventul, primul pod nou construit în Timișoara în ultimele trei decenii.
Estimat la aproximativ 220 de milioane de lei, va avea patru benzi de circulație rutieră, linie dublă de tramvai, piste de biciclete și trotuare pe ambele sensuri și va conecta strada Gării de bulevardul Dâmbovița.
Despre construcția acestui pod se vorbește încă din 2018, din timpul celui de-al doilea mandat al lui Nicolae Robu.
De-a lungul anilor, investiția s-a confruntat cu mai multe probleme, printre care și cea legată de contaminarea chimică a unei părți a terenului. Mai exact, în aprilie 2023, Agenția pentru Protecția Mediului anunța că solul de sub fostul combinat chimic Solventul este poluat, ceea ce îngreuna obținerea avizelor necesare.
Câteva luni mai târziu, Primăria Timișoara vorbea despre o soluție de compromis, care să permită obținerea avizului de mediu și a autorizației de construire: împărțirea investiției în două loturi. Primul lot include noul pod și drumul până la Bulevardul Dâmbovița, care nu are nicio legătură cu terenul contaminat, iar cel de-al doilea lot vizează legătura dintre Splaiul Titulescu și Strada Gării, care va trece peste platforma industrială, adică exact prin zona poluată. Acest lot ar urma să fie dat în lucru după decontaminare.
O altă problemă a fost legată de proprietățile private de pe traseul lucrărilor, însă și aceasta a fost rezolvată.
În septembrie 2024, consilierii locali au aprobat suma de 6 milioane de lei, necesară pentru exproprierea unei suprafețe de teren de peste 2.200 mp. Este vorba despre nouă parcele, din proprietatea a opt persoane fizice și a uneia juridice, aflate pe traseul viitorului pod și a drumului de legătură.
Acum, lucrurile au intrat în linie dreaptă, urmând ca investiția să înceapă chiar în acest an.
PASAJUL DE PE STRADA POLONĂ
O alt proiect major care începe în 2025 este Pasajul de pe strada Polonă, o investiție estimată la 70.442.930,55 lei, fără TVA.
Lucrările includ demolarea integrală a actualului pasaj, construcția unei fundații noi, construcția pasajului nou cu 3 poduri, montarea liniilor de tramvai și reabilitarea trotuarelor și a pistelor de biciclete.
De asemenea, vor fi modernizate rețelele de utilități, precum cele de iluminat public, gaz, apă și canalizare și vor fi amenajate noi spații verzi, iar noul pasaj va avea o lungime de 2 km.
La licitația pentru execuția lucrărilor s-au înscris Porr Construct, ca ofertant unic și două asocieri de firme: Tehnodomus S.R.L. (Leader), Intercad Proiect, Mari-Vila Com, Abed Nego Com și Freyrom (Leader), Procons Group, Inginerie Drumuri și Poduri S.R.L., Integrated Road Solutions SRL.
Primăria va anunța în zilele următoare firma câștigătoare, care va avea la dispoziție 18 luni pentru a finaliza investiția.
Actualul pasaj din zona Polonă a fost inaugurat în anul 1982 iar liniile de tramvai pe care odinioară circula tramvaiul 3 au fost dezafectate în anul 2009.
PODUL IULIU MANIU
Tot în acest an va începe și reabilitarea Podului Iuliu Maniu, lucrări care au fost promise încă din anul 2018. Un an mai târziu, Consiliul Local aproba studiul de fezabilitate, conform căruia investiția se ridica la 43,3 milioane de lei.
Lucrările includ înlocuirea totală a suprastructurii cu o structură mixtă din oțel-beton, iar la final, calea pe pod va fi formată din 4 benzi de circulație de 3,50m lățime fiecare. Trotuarele vor avea lățimea totală de 3,25m (0,50- pentru montare parapet; 1,75m destinat circulației pietonale și 1,00m destinat circulației bicicliștilor) și vor fi delimitate de partea carosabilă prin parapete pietonale. De asemenea, se vor înlocui scările de acces din beton cu scări noi din metal.
În luna mai a anului trecut, ca urmare a scumpirilor de pe piața materialelor de construcții, prețurile au fost actualizate printr-o nouă hotărâre de Consiliu Local. Astfel, valoarea estimată a investiției a ajuns la 49.325.971 lei (TVA inclus), iar firma care va câștiga licitația va avea la dispoziție 14 luni să finalizeze lucrările.
PASARELA ÎNDRĂGOSTIȚILOR
Un alt proiect important, pe care Primăria anunță că îl va începe în acest an, este refacerea Pasarelei Îndrăgostiților.
Lucrările vor fi realizate de asocierea de firme CARDINAL D.P. CONSTRUCT (lider) și CAM PROIECT, care a semnat contractul pentru proiectare și execuție, pe data de 31 octombrie 2024.
Valoarea investiției se ridică la 7.740.000 de lei fără TVA, ceea ce înseamnă 9.210.600 lei cu tot cu TVA, iar termenul pentru finalizarea lucrărilor este de 11 luni.
Proiectul prevede demolarea completă a pasarelei și construirea unui nou pod pietonal și velo, din beton armat, cu o lungime de 52 de metri și o lățime de 5 metri.
Accesul va fi asigurat prin rampe concepute special pentru persoanele cu mobilitate redusă, iar bicicliștii vor avea rampe dedicate, adiacente treptelor pentru pietoni.
Spațiile verzi vor completa rampele intercalate, iar pe ambele maluri ale Begăi vor fi create puncte de belvedere, unde cei care folosesc podul se vor putea relaxa și bucura de priveliște.
Iluminatul arhitectural va fi realizat prin benzi LED moderne, integrate atât pe pasarelă, cât și pe rampe.
La finalizarea lucrărilor, Primăria Timișoara, împreună cu firma contractată, va elabora o soluție pentru păstrarea lacătelor de pe vechea pasarelă, simboluri importante pentru comunitate.
Pasarela actuală, inaugurată în 1949, se află într-o stare avansată de degradare, având infiltrații la nivelul structurii de rezistență, ceea ce a impus închiderea ei, în primăvara anului 2023.
REGENERAREA URBANĂ A ZONEI TRAIAN
2025 este anul în care va începe și investiția uriașă de 34 de milioane de euro, pentru modernizarea zonei Traian.
Este vorba despre proiectul de regenerare urbană pentru care Primăria Timișoara primește și o finanțare europeană de 14 milioane de euro.
Investiția vizează o suprafață de 60.000 mp, cu 14 străzi și 4 piețe și include, conform municipalității, intervenții care vor crește calitatea vieții și vor transforme zona, în al doilea centru istoric al orașului.
Pe unele străzi vor fi amenajate spații dedicate copiilor, pietonilor și bicicliștilor, astfel că mașinile vor avea acces limitat, iar Piața Traian și Piața Romanilor devin parțial pietonale.
Scuarul verde din Piața Corneliu Micloși va fi întregit într-un parc cu spații de relaxare și socializare, iar zona din fața Sinagogii din Fabric va fi transformată în piațetă.
Amenajarea urbană va fi făcută astfel încât să fie încurajată traversarea străzii între cele două puncta, iar Piața Petru Rareș va fi transformată în spațiu pentru copii și familii. Va include un loc de joacă și o mini-piață cu condiții modern pentru comercianți.
În plus, un spațiu nou va fi piațeta din spatele Bisericii Ortodoxe Sârbe, care va continua pe strada Costache Negruzzi și va completa spațiile verzi existente cu un parc lung.
Proiectul prevede şi creşterea suprafaței de spațiu verde de la 6.000 mp la 9.500 mp.
Contractul de finanțare europeană a fost semnat abia luna trecută, urmând ca în perioada următoare să fie organizată licitația pentru execuția lucrărilor care sunt prevăzute să dureze 32 de luni.
În aceste condiții, șantierul va începe, în cel mai optimist scenariu, abia spre finalul acestui an.
Anul 2025 este și anul în care va începe reabilitarea completă a Colegiului Ana Aslan și a Liceului Alimentar dar și a Străzii Gării, cu tot cu liniile de tramvai.
Planurile Primăriei Timișoara pentru acest an includ și demararea lucrărilor la Magistrala Verde.
Este vorba despre proiectul care vizează Calea Șagului, unde va fi amenajată o bandă dedicată pentru transportul public (acolo unde este oportun), iar carosabilul va fi refăcut. Deasemene vor fi piste de biciclete, trotuare lu spații verzi.
Investiția cuprinde:
- reconfigurarea tramei stradale;
- prioritizarea transportului pietonal și cu bicicleta;
- instalare sisteme reducere/ interzicere circulație autoturisme în anumite zone;
- modernizare rețele de iluminat public stradal și ornamental, cu corpuri de iluminat cu LED;
- reamenajare/ extindere zone verzi;
- reamenajare/extinderi parcări;
- amenajări urbane pentru pietoni prin zone de odihnă și agrement.
Spor la treabă! Piata Victoriei când începe?
Construirea podului Solventu va incepe in data de 31.12.2025 prin exvavarea unei cupe de pamant….
Pe cind refacerea pistei de biciclete , care duce la granița cu Serbia ? Chiar ar fi necesar .