Fritz blochează un proiect de 300 de milioane de euro! Apelul făcut de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu
Modernizarea tronsonului de cale ferată Timişoara Est- Ronaţ Triajmare înregistrează întârzieri, înainte de a începe lucrările propriu zise.
Contracul, în valoare de 1.4 milioarde de lei fără TVA, încheiat cu Asocierea Webuild SPA-Participazioni Italia SPA-Salcef SPA, prevede un termen de 6 luni pentru proiectare şi încă 36 de luni pentru execuţie.
CITEŞTE ŞI: Atenție, șoferi! Restricții de circulație, în plin centrul Timișoarei!
La mai bine de 8 luni de la semnarea contractului, lucrurile bat pasul pe loc, pentru că Primăria Timişoara cere modificări radicale care nu doar că schimbă proiectul finanţat din fonduri europene, dar creşte şi costurile.
“De vreo 3-4 luni tot avem discuţii şi nu primim avizul. Există o marjă în care poţi îmbunătăţi un proiect, se poate acest lucru, dar nu să schimbi major un proiect pe care l-ai promovat şi pentru care ai primit bani.Dacă faci schimbări majore, asta înseamnă bani în plus. Cine dă aceşti bani? Îi dă Primăria Municipiului Timişoara? Dacă îi dă, nu e niciun fel de problemă (…) Sper că fim constructivi, ambele părţi, nu vreau să absolv nici CFR, vreau să fiu bine înţeles, astfel încât, în cel mai scurt timp, să avem autorizaţia de construire, să se accepte proiectul şi să pornească proiectul (…) Când dai, tot timpul, avize cu condiţionări, da, suntem de acord să dăm autorizaţie de construcţie, dar vrem să facem şi exproprierea în zona Baader, să facem o bretea… dăm autorizaţie de constrcuţie dar să facem şi pistă de biciclete, dau un exemplu. Astea sunt condiţionări. Le plăteşte Primăria?”, întreabă ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care spune că întregul proiect este în pericol.
Dacă lucrurile nu intră cât mai rapid pe făgaşul normal, se poate pierde finanţarea europeană.
Tocmai de aceea, a discutat şi cu edilul oraşului, Dominic Fritz, însă până acum, totul a fost în zadar.
Reprezentanţii Primăriei spun că s-a ajuns în această situaţie, din cauză că soluţia propusă de CFR pentru sensul giratoriu suspendat din zona zona Baader, ar fi creat blocaje în trafic.
După mai multe discuţii între experţii din Primărie şi cei de la CFR, a fost agreată o variantă care implică şi un pasaj, dar care necesită exproprieri.
“La Baader, intenția inițială a CFR a fost de a construi un imens sens giratoriu suspendat, la intersecția a două artere majore : inelul II de circulație și radiala Demetriade. În forma inițială, toți experții în urbanism și trafic au avertizat că această soluție va cauza ambuteiaje masive, blocând complet accesul din sudul Timișoarei către mall. Astfel, în urma acestor discuții, chiar CFR a venit cu o soluție care nu doar că este mai ieftină de implementat, ci este și optimă. Mai exact, separarea celor două artere printr-un pasaj. Acest lucru, într-adevăr, necesită exproprieri într-o zonă industrială, cu hale dezafectate, exproprieri cu care CFR a fost de acord. În baza acestui acord, Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism – formată din experți în urbanism care reprezintă multe alte instituții și organizații, nu doar Primăria Timișoara – a emis un aviz cu condiții. Suntem surprinși că lucrurile propuse chiar de CFR și agreate de toată lumea sunt acum din nou contestate”, explică Bogdan Marta, purtătorul de cuvânt al Primăriei Timişoara.
Proiectul de reabilitare a căii ferate Timişoara Est – Ronaţ Triaj, finanţat prin PNRR, prevede modernizarea a 13,86 km de cale ferată, iar la final, trenurile de călători vor putea circula cu până la 160 km/oră, iar cele de marfă, cu până la 120 km/oră.
Pe acest tronson vor fi două staţii tehnice şi patru halte de călători, iar conform proiectului iniţial, în zona străzii Baader va fi un sens giratoriu suspendat, în care accesul se va face dinspre străzile Baader, Demetriade şi Divizia 9 Cavalerie.
Sensul giratoriu va fi la o înălţime de 10 metri, iar rampele de acces vor avea o lungime de 230 de metri.
Tronsonul Timioara Est-Ronaţ Triaj face parte din proiectul de reabilitarea a căii ferate Caransebeş-Aard, care prevede şi modernizarea staţiilor CFR.
În Timiş este vorba despre 20 astfel de locaţii, printre care şi Gara de Nord.
Aceasta va avea, la finalul lucrărilor, patru corpuri de clădire modernizate, peroane reabilitate, scări rulante, liftui dar şi bandă transportoare pentru bagaje şi călători.
De asemenea, va fi o pasarelă care va face legătura de la peron la o parcare supraetajată, în zona stadionului CFR.
Pasarela va fi prevăzută cu lift, covor rulant şi automate de bilete.
Reabilitarea căii ferate Caransebeş – Lugoj-Timişoara-Arad, cu o lungime totală de 162 km, este împărţită în patru loturi:
Lotul 1: Caransebeş – Lugoj (39,56km) – Asocierea WEBUILD SPA – SALCEF SPA – 1,3 miliarde lei (fără TVA)
Lotul 2: Lugoj – Timişoara Est (53,91km) – FCC CONSTRUCCION SA – 1,9 miliarde lei (fără TVA)
Lotul 3: Timişoara Est – Ronaţ Triaj (13,86km) –Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 1,4 miliarde lei (fără TVA)
Lotul 4: Ronat Triaţ – Arad (54,86 km) – Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 2,1 miliarde lei (fără TVA)
Lasă un răspuns