Ideea metropolei Timișoara-Arad, prezentată Ministerului Dezvoltării Regionale
Nu se renunță la ideea metropolei Timișoara-Arad!
Astăzi, în cadrul unei conferințe organizate în orașul de pe Bega, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a aflat care sunt problemele ce intervin în calea realizării dezideratului celor două mari orașe din vestul țării. De asemenea, la eveniment s-au discutat și chestiuni ce ar putea simplifica legăturile între marile orașe și comunele peri-urbane.
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Polul de Creștere Timișoara și Federația Zonelor Metropolitane și a Aglomerațiilor Urbane din România a organizat conferința „Implicarea asociațiilor de tip Zone Metropolitane în dezvoltarea teritorială”. Prezentă la întâlnire a fost și Mihaela Vrabere, secretar de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. În cadrul acestui eveniment, care a vizat semnarea unui protocol între Minister și Federația Zonelor Metropolitane, pentru facilitarea relațiilor intercomunitare, s-a discutat și despre realizarea metropolei Timișoara-Arad, o idee despre care în vestul țării se vorbește deja de ceva timp.
„Am ajuns în punctul în care, în această toamnă cei doi primari, au semnat un prim document de oportunitate. O astfel de dezvoltare are logică din toate punctele de vedere. Timișoara plus Arad produc în momentul de față 80% din exporturile pe care le are Bucureștiul. E un pol de dezvoltare existent și este singura șansă ca cele două orașe să se poată dezvolta coerent. Suntem la 250 de km de Budapesta și la 150 de Belgrad și închipuiți-vă când Serbia va fi în Uniunea Europeană, iar noi vom avea o autostradă până la Belgrad. Acest moment va veni la un moment dat, iar dezvoltarea metropolitană comună ar aduce plus valoare. Banca Mondială a făcut studii și a arătat oportunitatea de dezvoltare comună. Acum trebuie să coborâm la nivel tehnic pentru a dezvolta acest proiect”, a declarat viceprimarul Timișoarei, Dan Diaconu.
Cu toate că oportunitatea unei astfel de dezvoltări urbane este discutată îndelung, legislația în vigoare nu este tocmai clară în ceea ce privește metropolizarea. Practic, există un cadru legal creării zonelor metropolitane din punct de vedere instituțional, dar nu sunt reglementate părțile de amenajare a teritoriului. În plus, nici componentele de ce privesc transportul public nu sunt reglementate suficient.
“Aceste structuri de colaborare teritorială au forme și structuri diferite. (…) La ora actuală astfel de proiecte sunt supuse consultării, iar apoi urmează să fie conturată legislația. Poate cineva să întrebe de ce nu se face mai repede, dar trebuie știut că implică multă responsabilitate. E vorba de bani publici care atunci când merg pe structuri noi trebuie să fie foarte bine fundamentați, responsabilitățile trebuie să fie bine puse la punct pentru a nu se crea dezechilibre între atribuțiile administrațiilor locale și a celei centrale. Nicăieri în lume aceste dezvoltări nu s-au făcut de pe o zi pe alta pentru că implică nuanțe foarte fine aceste procese”, a declarat secretarul de stat Mihaela Vrabete.
Lasă un răspuns